Elcyyykeln

Även Jeansgaraget måste ju klimatkompensera, ett annat sätt att motivera detta bygge är att hålla onödiga bränslekostnader nere för att få mer pengar till rally m.m.

Det var väll egentligen så att sopparäkningarna var för höga och länge funderade jag på hur jag skulle kunna få ner dom, måste ta mig till och från jobbet billigare. Cykla gick ju iofs att göra men det är mindre kul att kämpa till jobbet, gå in i en varm lokal och gå 3 trappor upp för då kommer eftersvettningarna som ett brev på posten. En moppe skulle kunna funka men då byts svettlukten ut mot 2-taktslukt, dessutom kostar dom i inköp och drar fortfarande lite sås.

Diskuterade detta med svärfamiljen när den solklara idén dök upp, en elcyyykel såklart!!!!! Hembyggd såklart!!!!

Fick lov att bryta Corolla GT projektet en vecka på våren 2012 för detta snabbprojekt. Drevet var det som krävde mest energi, var alldeles slut i armarna efter allt smidande med hammaren. Jag låter bilderna berätta mer om byggnationerna.

Fakta:

- Toppfart på plan mark: 28-29 km/t
- Räckvidd på en laddning: Vet ej, aldrig kört slut men en mil är inga problem.
- Frihjul vid avstängning av motor t.ex. i nedförsbackar.
- Motor: Gammal slaktad 12V hydraulpump. (servopump i min första Gr:H-bil.
- Samma batteri som rallybilen, racebatteri.
- Effekt: Man får trampa med i de värsta uppförsbackarna.

Framtidsplaner:

- Handtagsvärme.
- Koppla in de 3 växlarna som redan finns i navet.
- 12V lyse och tuta.

Tack till: Hunddagiset med Eivin som fixat diverse material.

Bilder på bygget:

files/cyyykeln6.JPG

files/cyyykeln1.jpgfiles/cyyykeln2.jpg
files/cyyykeln3.jpgfiles/cyyykeln4.jpg
files/cyyykeln5.JPG

Sponsorer

EnghMekfritid & bildelarNya Gummicentralen i Ludvika ABRoland Weiberths Glas & Metall AB 0240-113 13PSNSPG´s RallyimportRallyrepoSCT Hiss

Logga in


© Jeansgaraget 2007