Golf mk1 X-Flow

Harcoregolfen no:2

Året var 2009 och årstiden var den som kommer efter vinter, hmm, ja just, "inför-bugrun-hets-tiden". Detta året var det dock inte så hetsigt 3 veckor före bugun och det kändes konstigt. Vad göra?

Ek hade ett par nya Webrar och 4 brea hundkojje fälgar liggande. Chrille hade en motor som Webrarna skulle passa fint på. Men vad kunde vi sätta allt på då?? justja, Vår vän Erika hade juh flyttat till Malmö och glömt sig rostiga golf Mk1 i Ludvika. Den får vi nog grejja med, bara vi inte frågar. Fälgarna provmonterades och vi insåg ganska snabbt att ska dom dit måste skärmarna breddas. För att kunna besikta bilen så behövdes det göras någe åt golv o trösklar som var i dåligt skick. Golvet lappades ihop och nya trösklar som gick lite längre ner bockades o svetsades på plats.

Besiktningen gick då fint och nu var det mindre än 2 veckor till Bugrun kvar. Motorutrymmet rensades från onödiga fästen och hål o grejjer, spacklades och lackades. Sedan var det dax för motor-i-lyftning, motorn var för övrigt en ganska hårt trimmad 1,8 motor som levererade gissningsvis mellan 160-180hk. Sedan var det dax för skärmbreddningen vilket plåtjobbet tog en lång söndag (söndagen innan bugrun-fredagen). Spackling följde härnäst och på tisdag morgon kl 7 (efter ett nattskift på jobbet) grundade chrille den, nån timmes sömn sedan var det grundslipning och kl 7 nästa morgon blev bilen blå. Onsdag och torsdag em hade vi sedan på oss för all ihopmontering och testning. Allt gick skapligt och på fredag kväll styrde vi golfen mot bugrun, efter att ha testa den max 1,5km och sovit typ 14 timmar på hela veckan.

2009 gick bilen med denna 1,8 motor men inför bugrun 2010 byggdes en ny motor, givetvis i värsta sortens bugrun stress, detta var en 2,0 x-flow maskin som beskrivs i närmare detalj nedan. Den motorn testades och kördes in med husvagn efter till bugrun för att där nere gå på strippen och sedan hem igen med husvagnen.

Tek spec:

Motor: 2,0L 2e toppdeckat block med trappstegsfrästa invägda 16V kolvar, ABA x-flow-topp, portad m.m bearbetning. R10 kam. Portat extraktorrör. Rowland portat insug, weber 45 med 39,5 halsringar. Hydraliska lyftare omgjorda till mekaniska. 2,5" avgassystem. 12,3:1 i komp. Race ventilfjädrar. Upphöjt oljetråg. gissningsvis mellan 205-210hk

Chassi: coilovers bak, ombyggda ben fram med dämpare från coilovers. Gjort plats i ramben för drivaxlarna. ca 4 cm markfrigång

Kaross: Förlängda trösklar neråt. breddad nåra cm, BH, classic backspegel endast på förarsidan. Klarglas med kryss i fram, klara blinkers fram. passande färgmatchad husvagn med bredfälgar hänger ofta bakom.

Hjul: 13x9 4-spoke Revolution med 195/50 gummin.


files/blagolftumb.jpg
files/blagolftumb (1).jpg
files/blagolftumb (2).jpg
Mantorp
files/blagolftumb (3).JPG
files/blagolftumb (4).JPG
files/blagolftumb (5).jpg
files/blagolftumb (6).JPG
Campar i Bjursås
files/blagolftumb (7).JPG
Musik till vagn
files/blagolftumb (8).JPG
campingdax
files/blagolftumb (9).JPG
Törstig
files/blagolftumb (10).JPG
files/blagolftumb (11).JPG
files/blagolftumb (12).JPG
se fredagsklipp 16
files/blagolftumb (13).JPG
däck o fälg
files/blagolftumb (14).JPG
files/blagolftumb (15).jpg
files/blagolftumb (16).jpg
Mantorp
files/blagolftumb (17).jpg
Gummi
files/blagolftumb (18).jpg
Förlängda trösklar m.m.
files/blagolftumb (19).jpg
Hot Rod??
files/blagolftumb (20).jpg
breddning
files/blagolftumb (21).jpg
endast utåt, ej neråt
files/blagolftumb (22).jpg
samma bak
files/blagolftumb (23).jpg
files/blagolftumb (24).jpg
files/blagolftumb (25).jpg
Nylackad
files/blagolftumb (26).JPG
Mätning inför fräsning
files/blagolftumb (27).JPG
Kompmätning
files/blagolftumb (28).JPG
Fräshjälp :-)
files/blagolftumb (29).JPG
files/blagolftumb (30).JPG
Portat in kanal
files/blagolftumb (31).JPG
urgröpt för kamnockar,
och fräst för fjädrarna
files/blagolftumb (32).JPG
Ombyggnad till mekaniska
files/blagolftumb (33).JPG
invägning av kolvar
files/blagolftumb (34).JPG
portning av grenrör
files/blagolftumb (35).JPG
Eget generatorfäste
files/blagolftumb (36).JPG
files/blagolftumb (37).JPG
Början till stenskottsskydd

Sponsorer

EnghMekfritid & bildelarNya Gummicentralen i Ludvika ABRoland Weiberths Glas & Metall AB 0240-113 13PSNSPG´s RallyimportRallyrepoSCT Hiss

Logga in


© Jeansgaraget 2007