passat mk1

2010-10-27

Andreas insåg när snön försvann 2010 att han stod med över 10 bilar i sin ägo, men ingen vettig bruksbil. En "kadett 1200 förstörd" människa började givetvis leta efter den perfekta 1200an. Sådana var det visst ont om så när det lokala hund-dagiset skulle sälja sin trotjänare av märket Passat (1975) fanns ingen tvekan. Denna vändning kändes helt rätt i.o.m. att Bugrun närmade sig. Som brukligt med gamla bilar så uppdagades mera jobb (läs rost) än väntat så de 2 veckorna före Bugrun blev än en gång väldig hårda.


files/passat1tumb.jpg
13x7, 175 50
files/passat2tumb.jpg
lösa vita däcksidor
files/passat3tumb.jpg
passat fastback
files/passat4tumb.jpg
några gula lampor
files/passat5tumb.jpg
förlängda trösklar neråt
files/passat6tumb.jpg
omlack i orginalkulör













2011, uppdatering motorbyte

Som vanligt påbörjades ett inför Bugrun projekt alldeles för sent. Oftast brukar vi hinna men denna gång fick vi ge upp på onsdagen.

Uppdateringen innefattade:
-Igenläggning av alla onödiga hål i motorutrymmet.
-Omlackering av allt under huven, framskärmarna och fronten.
-Inflyttning av bromscylinder till kupén. rensning på alla onödiga detaljer.
-Byggnation av ny motor, 1,8 med svarvade 16V kolvar, portad topp, enem m1 kam, eget grenrör, portat misabinsug, weber 45:or m.m.
-Sinterkoppling.

Projektet blev tyvärr stående efter Bugrun, borde dock vara klar till Bugrun 2012.

files/passat7tumb.jpg
cylindern placeras under
rattstången riktad åt andra hållet.
files/passat8tumb.jpg
svetsning, spackling o slipning
files/passat9tumb.jpg
grundad
files/passat10tumb.jpg
vinkelslips-svarving av
lamellcentrum, akta fingrarna.
files/passat11tumb.jpg
där fick vi ge oss.


Sponsorer

EnghMekfritid & bildelarNya Gummicentralen i Ludvika ABRoland Weiberths Glas & Metall AB 0240-113 13PSNSPG´s RallyimportRallyrepoSCT Hiss

Logga in


© Jeansgaraget 2007