Golf Mk1 Gr H

Den perfekta rallybilen??

Ända sedan 2004 när jag började köra grupp H så har goda resultat sinkats utav olika sorters haverier, mestadels växellådshaveri. Det tar givetvis hårt både på ekonomi och psyket. Asconan såldes när jag bestämt mig för att avstå tävlandet i ett par år och försöka bygga ihop den enligt mig, perfekta rallybilen för realistisk kostnad. Golf mk1 tokig som jag av någon underlig anledning blivit så vore såklart en sådan, med potenta delar vara riktigt fränt, iaf om jag skulle lyckas ratta den till tider i toppen bland A-förarna, vilket är det slutgiltiga målet.

En sekventiell växellåda stod juh givetvis högst på önskelistan. Vad jag vet så fanns det ingen rally mk1 golf i världen med sekventiell låda, så det vore juh kul om ja kunde bli först med det.

En redan ganska potent Golf inhandlades som utgångsobjekt, den plockades ner helt och blästrades, buren kompletterades före hela karossen lackades vit. Sedan började hopmonteringen vilket var roligt då allt skulle bli lite extra, speciellt inredningen har det lagts ner mycket tid för att få det precis som jag ville. Ska inte hymla med att målet vart att få bilen att se hitech ut med influenser av wrc eller andra grymma skapelser.

Efter ca 250-300 arbetstimmar och nästan lika många pengar så är den nu äntligen relativt klar, känslan är grym att ha sin "drömrallybil" i garaget.

Nu återstår det bara att åka mycket tävling för att justera bilens väghållning och utveckla mitt eget rattande för att kunna nå upp till mina höga mål.

Tek spec:

Motor: Nille byggd 1,8 med F3 insug (stående spjäll) och Bosch sprut. ca 200 hk.

Chassi: Sellholmben fram justerbara i höjd, Proflexben bak höjdjusterbara och 2-vägs justerbara dämpare, justerbar bakaxel, rörbärarmar fram.

Kaross: Egenbyggd justerbar vinge, klara framlysen och blinkers, F1 speglar i kolfiber, takscoop i kolfiber, aircatch huvlås. Vit och stripad som VW wrc polo fast röd istället för blå.

Bromsar: AP 4-kolvs ok fram, Orginal GTI mk2 bak med ferodo belägg, egendesignad stående hydraulisk handbroms, bromsvåg.

Transmission: Sadev aluminium svänghjul, Helix 184 mm 2-skivig koppling, hydraulisk koppling, Sadev st-75 5-växlad sekventiell växellåda, Sadev drivaxlar och inre knutar, Saab yttre knutar.

inredning: Sparco PRO ADV stolar, Sabelt 6-punkts bälten, ca 25 automatsäkringar, stack/vdo mätare, kolfiber paneler och dörrsidor, egen handbroms kopia av växelspaken, sadev växelspak, flockad egen alu mittkonsoll, flockad instrumentbrädan från vw 90-talare, 70L ATL-tank med sellholms pumpkit. A/N-kopplingar och stålomspunna bränsle och bromsslangar m.m.[/b]

Hjul: Compomotive TH2 16" på vintern och revolution 16" på sommarn.

Mer kommer, även byggbilder.

files/sadev112.jpg

files/sadev110.jpg

files/sadev101.jpg

files/sadev102.jpg

files/sadev103.jpg

files/sadev111.jpg

files/sadev104.jpg

files/sadev105.jpg

files/sadev108.jpg

files/sadev106.jpg

files/sadev109.jpg

files/sadev107.jpg

Sponsorer

EnghMekfritid & bildelarNya Gummicentralen i Ludvika ABRoland Weiberths Glas & Metall AB 0240-113 13PSNSPG´s RallyimportRallyrepoSCT Hiss

Logga in


© Jeansgaraget 2007